Σάββατο 5 Μαρτίου 2016

Ο Καλατράβα διχάζει τη Ν. Υόρκη

Αποψη του εξωτερικού τμήματος του κελύφους του Oculus (ματιού), όπως ονομάζεται το αρχιτεκτόνημα του Σ. Καλατράβα, που καλύπτει τον νέο γιγάντιο σταθμό τρένων στο Νότιο Μανχάταν.
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Τη λειτουργία του πιο δαπανηρού σιδηροδρομικού σταθμού στον κόσμο επρόκειτο να εγκαινιάσει χθες το βράδυ η Νέα Υόρκη, δίπλα ακριβώς από το σημείο όπου κάποτε στέκονταν οι Δίδυμοι Πύργοι. Η έναρξη λειτουργίας, όμως, δεν θα σηματοδοτείτο από επίσημη τελετή εγκαινίων, καθώς ο επικεφαλής της αρμόδιας υπηρεσίας συγκοινωνιών Νέας Υόρκης - Νιου Τζέρσεϊ χαρακτήρισε το κτίσμα του Ισπανοελβετού αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα «σύμβολο υπερβολής», εξαιτίας του κόστους των 4 δισ. δολαρίων, που επιβάρυνε τους φορολογούμενους.

Η τιμή του σταθμού είναι σχεδόν ανάλογη με αυτή του υψηλότερου ουρανοξύστη των ΗΠΑ, που αντικατέστησε τους γκρεμισμένους από την επίθεση της αλ Κάιντα Δίδυμους Πύργους του Διεθνούς Κέντρου Εμπορίου.

«Το κόστος δημόσιων κτιρίων έχει μεγάλη σημασία. Είτε εξαιτίας απρόβλεπτων εξελίξεων, σφαλμάτων ή κακοδιαχείρισης, οι υπερβάσεις κόστους καταναλώνουν πολύτιμα κεφάλαια και υποσκάπτουν την εμπιστοσύνη του κοινού» ανακοίνωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της αρμόδιας αρχής, Πάτρικ Φόι.

Εχοντας ήδη δηλώσει ότι η έναρξη λειτουργίας δεν θα γινόταν με επίσημα εγκαίνια, αξιωματούχοι της αρχής συγκοινωνιών ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι η τελετή εγκαινίων θα πραγματοποιηθεί τελικά μετά την πλήρη λειτουργία των εγκαταστάσεων του σταθμού και των καταστημάτων του στα τέλη της φετινής άνοιξης. Με ή χωρίς εγκαίνια, όμως, το αρχιτεκτόνημα του Καλατράβα, με τις εντυπωσιακές λευκές επιφάνειες, που παραπέμπουν στην πτήση περιστεριού, αναμένεται να γίνει ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα κτίσματα της Νέας Υόρκης.

Το κτίσμα, ο δημιουργός του οποίου θέλησε να τιμήσει με τον τρόπο του τα θύματα των επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, έχει ήδη αποκτήσει φανατικούς υποστηρικτές, αλλά και επικριτές. Πολλοί κακόπιστοι συγκρίνουν τα τεράστια μεταλλικά φτερά του κτιρίου με σκελετό δεινοσαύρου ή με το οστεώδες κέλυφος του συμπαθούς θηλαστικού αρμαντίλο. Ο Καλατράβα φρόντισε ώστε οι επισκέπτες του σταθμού να μπορούν να διακρίνουν τους γειτονικούς ουρανοξύστες, μέσα από τα κυρτά «πλευρά» του πτηνού, που συνθέτουν θόλο εμπνευσμένο από τους γοτθικούς καθεδρικούς ναούς.

«Πρόκειται για μνημείο στην ανθρώπινη ζωή, μνημείο πίστης στην πόλη και αφιέρωμα στους κατοίκους της. Πιστεύω ότι οι επιβάτες που θα φθάνουν στη Νέα Υόρκη με το τρένο από τα μικρά τους διαμερίσματα στο Νιου Τζέρσεϊ, θα νιώσουν έστω και για μία στιγμή, ότι βρίσκονται σε ένα σημαντικό, ιστορικό μέρος» είπε ο αρχιτέκτονας κατά τη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψης στο δημιούργημά του.

«Ογδοο θαύμα»

Ο Στιβ Πλέιτ, επικεφαλής μεγάλων έργων της αρχής συγκοινωνιών, χαρακτήρισε το κτίσμα «όγδοο θαύμα του κόσμου» και εξήγησε ότι ο προσανατολισμός του επιτρέπει την είσοδο του ήλιου στο εσωτερικό του σταθμού, μία φορά τον χρόνο, στις 11 Σεπτεμβρίου στις 10 και 28 το πρωί, ώρα κατάρρευσης του δεύτερου εκ των Δίδυμων Πύργων.

Το 2004, όταν το σχέδιο του Καλατράβα επελέγη από την αρχή, το κόστος εκτιμήθηκε σε 2 δισ. δολάρια, ενώ ο τότε κυβερνήτης είχε ανακοινώσει ότι η κατασκευή του θα είχε ολοκληρωθεί το 2009.

Η αρχή συγκοινωνιών κατηγορεί σήμερα ευθέως τον Καλατράβα για την υπέρβαση του προϋπολογισμού, εξαιτίας των αυστηρών και άκαμπτων προδιαγραφών του, αλλά και λόγω των περιπλοκών στην κατασκευή του, που έγινε ταυτόχρονα με τους γειτονικούς νέους ουρανοξύστες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου