Το Υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας προωθεί το σχέδιο της κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου Γιαμάλ-Ευρώπης 2, που θα περνά μέσα από τη Λευκορωσία παρακάπτοντας την Ουκρανία.
Ο στόχος του αεριαγωγού είναι η
αναβάθμιση της αξιοπιστίας της προμήθειας καυσίμου στην Ανατολική
Ευρώπη. Σύμφωνα με εμπειρογνώμονες, τη Ρωσία ωθεί σ΄αυτό το βήμα η
πολιτική αναγκαιότητα, ενώ η πολιτική, κατά την άποψή τους, θα είναι το
κύριο εμπόδιο στο δρόμο της υλοποίησης του σχεδίου.
Ο
Γιαμάλ-Ευρώπη 2 θα είναι διακλάδωση του αεριαγωγού, που είχε
κατασκευαστεί τη δεκαετία του ΄90. Από τα σύνορα της Λευκορωσίας και της
Πολωνίας ο αγωγός θα προχωρήσει προς τη Σλοβακία και την Ουγγαρία. Η
συγκεκριμένη διαδρομή ακόμη θα καθοριστεί επακριβώς. Η Γκαζπρόμ θα
μπορέσει να αρχίσει αυτό το έργο μετά την πλήρη ολοκλήρωση των δύο άλλων
σχεδίων – του Βόρειου Ρεύματος (Nord Stream), που θα περνά κάτω από τη
Βαλτική θάλασσα, και του Νότιου Ρεύματος – κάτω από τη Μαύρη θάλασσα.
Έτσι, ο νέος αεριαγωγός μπορεί να είναι έτοιμος κατά το 2018-2019.
Οι
Ρώσοι αξιωματούχοι δηλώνουν ότι ο Γιαμάλ-Ευρώπη 2 θα συμβάλει στη
διαφοροποίηση των προμηθειών φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη και
έτσι θα μειωθούν τα ρίσκα των διακοπών. Πολλοί εμπειρογνώμονες θεωρούν
ότι τα ρίσκα είναι, κυρίως, πολιτικής φύσης. Η Ουκρανία είναι υπερβολικά
αναξιόπιστος διαμετακομιστής ρωσικού φυσικού αερίου, λέει ο
εμπειρογνώμονας στα θέματα ενεργειακής ασφάλειας Κονσταντίν Σίμονοφ,
υπενθυμίζοντας ότι στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν «πόλεμοι φυσικού
αερίου».
-
Δυστυχώς, δεν υπάρχουν άλλες επιλογές, από το να μελετηθεί το θέμα της
παράκαμψης της Ουκρανίας. Ο αγωγός Γιαμάλ-Ευρώπη 2 κλείνει τη «γκρίζα
ζώνη» που δεν μπορούν να κλείσουν το Nord Stream, και το Νότιο Ρεύμα. Θα
είναι δυνατή η προμήθεια φυσικού αερίου στην Ουγγαρία, τη Σλοβακία και
μέσω τους - στο Μπαουμγκάρντεν της Αυστρίας, όπου το Νότιο Ρεύμα δεν θα
φτάσει, σύμφωνα με τα τελευταία σχέδια. Έτσι, η Ουκρανία αφαιρείται
πλήρως από τη διαμετακόμιση και εμείς εγγυόμαστε στους Ευρωπαίους την
αξιοπιστία των προμηθειών μας.
Και με τη
Λευκορωσία, μέσα από την οποία θα περνά ο αγωγός, έχουν συμβεί
διενέξεις. Όμως σήμερα το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου αυτής της
χώρας το ελέγχει η ίδια η Γκαζπρόμ, γι΄αυτό, όπως λέει ο Κονσταντίν
Σίμονοφ, δεν υπάρχει λόγος για ανησυχίες.
Ωστόσο
ορισμένοι εμπειρογνώμονες φοβούνται ότι η υλοποίηση του σχεδίου θα
εμποδίζεται από την πολιτική. Το Κίεβο είναι ενοχλημένο για το ότι
μπορεί να χάσει εντελώς τη διαμετακόμιση, και αυτό μπορεί να γίνει
κατανοητό, εφόσον ο ουκρανικός προϋπολογισμός σε τέτοια περίπτωση θα
χάνει ετήσια 3 έως 4 δισεκ. δολάρια. Η Ουκρανία υποστηρίζεται από
ορισμένους πολιτικούς στην Ανατολική Ευρώπη, κυρίως στη Βαρσοβία.
Συγκεκριμένα, ο Πολωνός πρωθυπουργός Ντόναλντ Τουσκ ήδη έχει εκφράσει
σκεπτισμό για το νέο αγωγό.
Πολλοί Ρώσοι
εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι τελικά η λογική θα υπερισχύσει των πολιτικών
ανησυχιών. Εφόσον, όπως επισημαίνει ο Σίμονοφ, η Γκαζπρόμ προτείνει
στην Ανατολική Ευρώπη άλλο ένα αγωγό, όμως δεν ζητεί από τους εν δυνάμει
καταναλωτές ούτε κοινές επενδύσεις, ούτε απόρριψη της συμμετοχής σε
οποιαδήποτε εναλλακτικά σχέδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου