Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

Το ποδηλατικό θαύμα της Κοπεγχάγης

Το Ποδηλατικό Φίδι είναι μια υπερυψωμένη γέφυρα χρώματος πορτοκαλί, μήκους 235 μ. και πλάτους 4 μ. με δύο ποδηλατολωρίδες και αρκετά ήπια κλίση.Το Ποδηλατικό Φίδι είναι μια υπερυψωμένη γέφυρα χρώματος πορτοκαλί, μήκους 235 μ. και πλάτους 4 μ. με δύο ποδηλατολωρίδες και αρκετά ήπια κλίση. 

 

 

 

 

 

Η δημιουργία της ολοκαίνουργιας γέφυρας πάνω από το πολυσύχναστο μέτωπο του λιμανιού έρχεται να αποδείξει πως οι υποδομές έχουν πάντα το ίδιο αποτέλεσμα: αν φτιάξεις περισσότερους δρόμους για αυτοκίνητα, θα γεμίσεις αυτοκίνητα. Αν φτιάξεις πεζόδρομους, θα γεμίσουν πεζούς κι αν φτιάξεις ποδηλατόδρομους, θα γεμίσουν ποδήλατα! Η δημοτική αρχή της Κοπεγχάγης προτίμησε την τελευταία επιλογή και το αποτέλεσμα είναι για μία ακόμη φορά εκπληκτικό. Ο πολυσύχναστος, για πεζούς και ποδηλάτες, δρόμος που περνούσε μπροστά από το μέτωπο του λιμανιού συχνά προκαλούσε προβλήματα, καθώς όλοι αναζητούσαν μια θέση στον δρόμο – πεζοί και ποδηλάτες.
Το νέο απόκτημα της πόλης, όμως, άλλαξε εντελώς την κατάσταση. Το έργο Cykelslangen ή το Ποδηλατικό Φίδι, που ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια, είναι μια υπερυψωμένη, πορτοκαλιά γέφυρα μήκους 235 μέτρων και πλάτους 4 μέτρων, αρκετών για να δημιουργηθούν δύο ποδηλατολωρίδες, με αρκετά ήπια κλίση – κάτι που πετυχαίνεται από το σαν φίδι σχήμα της, που αυξάνει την απόσταση κάνοντας την κλίση πιο γλυκιά.

Η λογική της δημιουργίας μιας γέφυρας δεν είναι κάτι το μοναδικό. Αυτή τη φορά, όμως, δημιουργήθηκε αποκλειστικά για το ποδήλατο με στόχο να ομορφύνει τη ζωή των κατοίκων και να διευκολύνει τη διέλευση ποδηλάτων και πεζών. Το έργο, που ανατέθηκε από τον Δήμο της Κοπεγχάγης και σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο DISSING+WEITLING, στοίχισε 32 εκατ. κορώνες, δηλαδή 4,3 εκατ. ευρώ (αντιλαμβάνεστε το κόστος ενός αντίστοιχου έργου για αυτοκίνητα) και ήδη χρησιμοποιείται καθημερινά από περισσότερους από 8.000 χρήστες ποδηλάτων την ημέρα οι οποίοι απολαμβάνουν την υπέροχη αίσθηση του να ποδηλατείς πάνω από την επιφάνεια του νερού.

Το ποδήλατο είναι μια αγαπημένη μέθοδος μετακίνησης, ακριβώς επειδή οι κάτοικοι έχουν διαπιστώσει ότι είναι ο πιο βολικός και γρήγορος τρόπος. Και αυτό δημιουργεί την ανάγκη για όλο και περισσότερες υποδομές. Ευτυχώς η δημοτική αρχή ανταποκρίνεται θετικά δημιουργώντας «δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ποδηλάτων», ασφαλείς λωρίδες, θέσεις στάθμευσης και τώρα γέφυρες. Ουσιαστικά πρόκειται για περισσότερο δημόσιο χώρο για το ποδήλατο. Και επειδή το «περισσότερο» για το ποδήλατο είναι «λιγότερο» από το πολύ του αυτοκινήτου, παραμένει και αρκετός ελεύθερος χώρος για τους πεζούς, ενώ τα αυτοκίνητα κινούνται με άνεση, αφού το περίπου 50% των κατοίκων της πόλης επιλέγει το ποδήλατο.

Εντυπωσιακά νούμερα
Πάνω από το 23% των καθημερινών μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο, σε μια πόλη 1,5 εκατ. κατοίκων η οποία διαθέτει πάνω από 1.000 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων. Περίπου 30.000 ποδηλάτες περνούν τις ώρες αιχμής από συγκεκριμένα σημεία σε κεντρικούς δρόμους κάθε ημέρα. Το 80% των χρηστών ποδηλάτου το χρησιμοποιεί όλες τις εποχές του χρόνου και το 25% αυτών διαθέτει και «cargo bikes», δηλαδή ποδήλατα για μεταφορά αντικειμένων ή παιδιών στο σχολείο.

Σύμφωνα με τον MiKael Colville Andersen, τον άνθρωπο πίσω από τη λέξη «Copenhagenize», δηλαδή την αναγωγή του δανικού τρόπου ζωής με το ποδήλατο σε στυλ ζωής, τίποτα δεν είναι τυχαίο. «Ηταν πριν από περίπου 30 χρόνια, μετά την πρώτη πετρελαϊκή κρίση, όταν ο δήμος αντιλήφθηκε πως η κατάσταση δεν πήγαινε άλλο. Πολλά αυτοκίνητα, μόλυνση, θόρυβος, αποξένωση, ατυχήματα και οι κάτοικοι να μετακινούνται στα προάστια αναζητώντας περισσότερο ελεύθερο χώρο. Το κέντρο της πόλης καταστρεφόταν. Τα έσοδα του δήμου μειώνονταν συνεχώς από τη μείωση των δημοτικών φόρων, καθώς τα καταστήματα έκλειναν και ολόκληρες γειτονιές μαράζωναν. Ο δήμος αντιμετώπιζε το ενδεχόμενο πτώχευσης και ταυτόχρονα η ζωή των πολιτών γινόταν αφόρητη. Η λύση ήρθε από την ίδια τη δημοτική αρχή: παλαιότερα οι πολίτες ήταν πιο ευτυχισμένοι, είχαν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και μετακινούνταν στις δουλειές τους αλλά και στην αναψυχή με ποδήλατα. Μήπως θα έπρεπε να επανέλθουν σε αυτή τη συνθήκη;

Εκπονήθηκε το πρώτο πλάνο σταδιακής «απομάκρυνσης» Ι.Χ. από το κέντρο της πόλης με την ταυτόχρονη δημιουργία υποδομών για το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι συγκοινωνιολόγοι άρχισαν να δουλεύουν εντατικά και σύντομα, υποδομές, στην αρχή απλές, οικονομικές και λειτουργικές, έβγαλαν όλη την οικογένεια στον δρόμο. Το θαύμα της Κοπεγχάγης δεν έγινε σε μία μέρα. Πήρε δεκαετίες. Εγιναν λάθη, διορθωτικές κινήσεις, βρέθηκαν γενναίοι πολιτικοί που αδιαφόρησαν για το βραχυπρόθεσμο κόστος των διαμαρτυριών των πολιτών – γιατί οι άνθρωποι είναι παντού οι ίδιοι και δεν θέλουν τις αλλαγές...

Ο στόχος του δήμου
Σήμερα, το 23% των συνολικών μετακινήσεων στην πόλη –ακόμα κι όταν χιονίζει– γίνεται με ποδήλατο και ο στόχος του δήμου είναι να φτάσει το 50% στα επόμενα χρόνια. Για να το πετύχει αυτό και με δεδομένες τις κλιματικές συνθήκες στη Δανία, οι ποδηλατόδρομοι είναι οι πρώτοι που καθαρίζονται όταν χιονίζει, γίνονται προσπάθειες να αποκτούν μεγαλύτερο πλάτος που τους καθιστά πιο ασφαλείς και είναι μονής ροής. Αυτό σημαίνει πως στην πραγματικότητα ο ποδηλατόδρομος έχει τουλάχιστον «δύο λωρίδες κυκλοφορίας». Τις ώρες αιχμής και όταν τα ποδήλατα αγγίζουν τις 30 ή και 35 χιλιάδες σε συγκεκριμένους δρόμους, τα φανάρια κυκλοφορίας είναι έτσι ρυθμισμένα ώστε αν κάποιος ξεκινήσει με πράσινο και κινείται σταθερά με 20 χλμ. την ώρα να μη χρειαστεί να σταματήσει σε φανάρι ώς το κέντρο της πόλης. Ετσι δημιουργούνται «ποδηλατόδρομοι υψηλών ταχυτήτων» και η μετακίνηση γίνεται με τον γρηγορότερο δυνατό τρόπο.

Οι Δανοί δεν χρησιμοποιούν το ποδήλατο επειδή έχουν «άλλη κουλτούρα». Αλλαξαν κουλτούρα διότι η προηγούμενη τους είχε οδηγήσει σε αδιέξοδο – στο ίδιο που βρισκόμαστε εμείς σήμερα. Πριν από 30 χρόνια, οι Δανοί έκαναν διαμαρτυρίες κατά του ποδηλάτου, προσπαθώντας να προστατεύσουν τη ζωή με το αυτοκίνητο. Γιατί δεν είχαν δει τη διαφορά. Την είδαν, όμως, οι πολιτικοί τους. Και με τον καιρό την αποδέχθηκαν οι πολίτες βλέποντας τη ζωή τους να βελτιώνεται. Στην Ελλάδα έχει συμβεί το αντίθετο. Μεγάλος αριθμός πολιτών έχει δει την ανάγκη και προσπαθεί, με δυσκολία και τακτικά με κίνδυνο της ζωής του, να εντάξει το ποδήλατο στην καθημερινότητά του, αλλά όχι ακόμη οι πολιτικοί. Η δημοτική αρχή και η πολιτική εξουσία πρέπει να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά γύρω τους. Ας δουν πώς αντιμετωπίζουν το θέμα άλλες κοινωνίες, με διαφορετικά αλλά και τόσο ίδια προβλήματα με τα δικά μας. Ας πιστέψουν ότι ο πρωταρχικός λόγος που πρέπει το ποδήλατο να μπει στις ελληνικές πόλεις είναι η ποιότητα ζωής των πολιτών, η δημιουργία «ανθρώπινων» πόλεων. Η βελτίωση της υγείας και η ανάπτυξη της οικονομίας.

«Ανάπτυξη της μετακίνησης με ποδήλατο χωρίς υποδομές δεν γίνεται», δηλώνει ο κ. Andersen. «Και υποδομές χωρίς τον περιορισμό των αυτοκινήτων, είναι ανέφικτο να υπάρξουν. Καμιά πόλη στην Ευρώπη δεν έχει τόσο φαρδείς λεωφόρους που να χωράνε Ι.Χ., συγκοινωνίες, ποδήλατα και πεζούς. Κάποιος πρέπει να περιοριστεί».

Με την ανάπτυξη του αυτοκινήτου είδαμε τα αποτελέσματα: μόλυνση, θόρυβος, έξοδα, απομάκρυνση των πολιτών από τα κέντρα των πόλεων. Μήπως ήρθε η ώρα να δοκιμαστεί και στην Ελλάδα κάτι καινούργιο και ταυτόχρονα τόσο παλιό και... αποδεδειγμένα επιτυχημένο σε όλο και περισσότερες πόλεις στον κόσμο;
Έντυπη

Ενα ελληνικό πλοίο στεγάζει το Κοινοβούλιο της Λιβύης


Το «Ελυρος» της ΑΝΕΚ λειτουργεί σαν ένα πλωτό ξενοδοχείο, στο οποίο φιλοξενούνται ακόμη και οι οικογένειες των μελών του Κοινοβουλίου. Το «Ελυρος» της ΑΝΕΚ λειτουργεί σαν ένα πλωτό ξενοδοχείο, στο οποίο φιλοξενούνται ακόμη και οι οικογένειες των μελών του Κοινοβουλίου.Ενα ελληνικό φέρι μποτ 17.000 τόνων, το «Ελυρος» της ΑΝΕΚ, στεγάζει τον τελευταίο καιρό το Κοινοβούλιο της Λιβύης, το οποίο στην προσπάθειά του να γλιτώσει από τον εμφύλιο κατέφυγε στη μικρή ανατολική πόλη του Τομπρούκ. Μαζί με το ελληνικό πλήρωμά του, το «Ελυρος» λειτουργεί σαν ένα πλωτό ξενοδοχείο, στο οποίο φιλοξενούνται ακόμη και οι οικογένειες των μελών του Κοινοβουλίου, διευκρινίζεται από την ελληνική πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Τελευταίο οχυρό

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, το σώμα ασκεί τις εξουσίες του από αυτόν τον τελευταίο σταθμό πριν από τα αιγυπτιακά σύνορα. Δεν είναι η πρώτη φορά που το Τομπρούκ παίζει ρόλο τελευταίου οχυρού. Στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι δυνάμεις της Βρετανίας και της Κοινοπολιτείας άντεξαν τις πολύμηνες επιθέσεις του αφρικανικού σώματος του Ρόμελ. Αυτή η αίσθηση πολιορκίας είναι διάχυτη και σήμερα, καθώς οι ισλαμιστές και οι σύμμαχοί τους έχουν καταλάβει την πρωτεύουσα, Τρίπολη, και το μεγαλύτερο κομμάτι της Βεγγάζης, της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας. Η Ντέρνα έχει ανακηρυχθεί ισλαμικό χαλιφάτο και το πεδίο της μάχης ξεκινά στο αεροδρόμιο του Τομπρούκ, το μικρό λιμάνι στο οποίο στεγάζονται κάποια απομεινάρια εθνικής κυριαρχίας.

Η κατήφεια στο πλοίο είναι διάχυτη. Μία κυλιόμενη σκάλα, που λειτουργεί μόνο για τους υψηλούς προσκεκλημένους, οδηγεί στα εστιατόρια και τα μπαρ. Τα φώτα πολλά, οι άνθρωποι ελάχιστοι. Τα παιδιά των βουλευτών παίζουν στους διαδρόμους την ώρα που οι αξιωματούχοι και οι σύζυγοί τους πίνουν χυμό πορτοκάλι και Pepsi, τα ποτά που σερβίρει το πλήρωμα.

«Είναι ασυνήθιστο», παραδέχεται ένας καμαρώτος. «Οι Λίβυοι είναι πολύ ευγενικοί. Είμαστε εδώ μία εβδομάδα, μπορεί να μείνουμε μήνες, δεν ξέρουμε», λέει στον «Γκάρντιαν». Ούτε οι Λίβυοι βουλευτές το γνωρίζουν. Ο μικρός λιβυκός στρατός προσπαθεί να συνέλθει από τα χτυπήματα των εχθρών του. «Χρειαζόμαστε χρόνο για να οικοδομήσουμε τον στρατό και την ασφάλειά μας, να αναπτύξουμε τις δεξιότητές μας για να κυβερνήσουμε τη χώρα», επισημαίνει ο αναπληρωτής πρόεδρος του Κοινοβουλίου, Μοχάμεντ Αλί Σουχαΐμπ.

Κατά μία έννοια, ο χρόνος λειτουργεί υπέρ της κυβέρνησης. Οι μακρές εχθροπραξίες μπορεί να της στοίχισαν τον έλεγχο μεγάλων πόλεων, αλλά εξακολουθεί να ελέγχει τις πετρελαιοπηγές και τα συναλλαγματικά αποθέματα της χώρας στο εξωτερικό. Αλλά κατά μία άλλη έννοια, τα περιθώρια εξαντλούνται και οι συγκρούσεις στη Λιβύη παίρνουν τη μορφή περιφερειακού πολέμου. Το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι μεγάλοι παίκτες του Κόλπου, έχουν διαλέξει πλευρά, το Κατάρ υπέρ των ισλαμιστών, τα Εμιράτα υπέρ των εθνικιστών.

Στο Τομπρούκ, ο αριθμός των βουλευτών φθίνει. Υποτίθεται ότι συνολικά το σώμα διαθέτει 200 έδρες, αλλά κάποιες παραμένουν αδιάθετες, άλλοι βουλευτές μποϊκοτάρουν τις εργασίες και μια σειρά από πρακτικά προβλήματα σε συνδυασμό με την κατατρομοκράτηση ορισμένων μελών του έχουν οδηγήσει στη μείωση του αριθμού τους σε 115, πολύ κοντά στο σημείο της απώλειας αξιοπιστίας. Μένει να αποδειχθεί αν το «Ελυρος» θα λειτουργήσει τελικά λιγότερο ως πλωτό ξενοδοχείο και περισσότερο ως σωσίβια λέμβος, διαπιστώνει ο Guardian.

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

Εταιρείες με περισσότερο ρευστό από κράτη

Πολλές χώρες θεωρούνται πλούσιες με εκτεταμένα συναλλαγματικά διαθέσιμα, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία με 4 τρισ. δολάρια και 1,2 τρισ. δολάρια αντίστοιχα. Είναι οι δύο κορυφαίες στην κατάταξη. Η πραγματικότητα των αριθμών αποδεικνύει ότι εντυπωσιακά πάμπλουτες μπορεί να είναι και πολυεθνικές εταιρείες και ενίοτε πλουσιότερες από τα πιο πλούσια κράτη! Τουλάχιστον, με κριτήριο τα ταμειακά διαθέσιμα.

Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Apple και των Ηνωμένων Πολιτειών, η σύγκριση είναι προς όφελος της πρώτης. Κι αυτή δεν είναι μοναδική περίπτωση. Συγκεκριμένα, ο κολοσσός υψηλής τεχνολογίας που ίδρυσε ο Στιβ Τζομπς έχει υπερτριπλάσια ταμειακά διαθέσιμα (158,8 δισ. δολάρια) από τα κρατικά διαθέσιμα (47,6 δισ. δολάρια) των Ηνωμένων Πολιτειών (εξαιρουμένων των επενδύσεών τους σε χρυσό). Η Apple οφείλει πολλά στις υψηλότατες πωλήσεις των συνδεδεμένων με το Διαδίκτυο συσκευών της (iPod, iPad, iPhone), οι οποίες, όντας περίτεχνες και πρωτοποριακές, έχουν πιστούς καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Πάντως, οι ΗΠΑ εμφανίζονται ισοδύναμες με την Cisco Systems, τον όμιλο που σχεδιάζει και εμπορεύεται εξοπλισμό δικτύωσης. Τα δικά του ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται σε 47,1 δισ. δολάρια. Στην περίπτωση της Microsoft, της εταιρείας που ίδρυσαν οι δισεκατομμυριούχοι Μπιλ Γκέιτς και Πολ Αλεν, αυτή εμφανίζεται με υψηλότερη ρευστότητα από την Αυστραλία. Τα δικά της ταμειακά διαθέσιμα (83,9 δισ. δολάρια) είναι σχεδόν διπλάσια από τα συναλλαγματικά διαθέσιμα ολόκληρης της Αυστραλίας (42,5 δισ. δολάρια), μίας χώρας με αξιοσημείωτα έσοδα. Ως επί το πλείστον, τα κρατικά ταμεία της Αυστραλίας γεμίζουν από την παραγωγή και τις εξαγωγές πρώτων υλών (μετάλλων, μεταλλευμάτων κ.λπ.), των οποίων οι τιμές τα τελευταία χρόνια γνώρισαν μεγάλη άνοδο. Οι πλούσιες εταιρείες συνήθως, όπως η Μicrosoft, έχουν υψηλή κερδοφορία, δεν παράσχουν γενναιόδωρο μέρισμα, είναι προσεκτικές στις εξαγορές και διατηρούν διαχειρίσιμο χρέος. Συν τοις άλλοις, επιλέγουν χώρες για να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους οι οποίες έχουν ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς και δεν επαναπατρίζουν κέρδη στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ο όγκος του ρευστού που σωρεύουν οι κολοσσοί τούς βοηθούν να διατηρήσουν την υψηλή τους κατάταξη από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης και να διασφαλίσουν ότι το βραχυπρόθεσμο χρέος τους μπορεί να αποπληρωθεί σε περίπτωση αναταραχής στις αγορές. Τα σχετικά αναφέρει σε έκθεσή της η Moody’s. Eνδέχεται, όμως, η αφθονία ρευστού να παρακινήσει τις εταιρείες να λάβουν ριψοκίνδυνες αποφάσεις. Τέλος, στην περίπτωση της Ιορδανίας και της Ολλανδίας, με τα σχεδόν ισοδύναμα συναλλαγματικά διαθέσιμα των 13 δισ. δολαρίων και των 11,7 δισ. δολαρίων, μπορούν να αντιπαρατεθούν τόσο η Facebook με τα 11,4 δισ. δολάρια αλλά και η Ford με τις διπλάσιες ταμειακές ροές των 25,1 δισ. δολαρίων.

Τετάρτη 27 Αυγούστου 2014

Αγώνας για τη διατήρηση των χρωμάτων στα ευρήματα της Αμφίπολης

Αφαιρέθηκε και ο τελευταίος δόμος

Αγώνας για τη διατήρηση των χρωμάτων στα ευρήματα της Αμφίπολης
Οι αρχαιολόγοι δίνουν προτεραιότητα στη διάσωση των ιχνών των χρωμάτων   (Φωτογραφία:  Eurokinissi ) 
 
 
Αθήνα
Στη στερέωση και συντήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων πρόκειται να αφοσιωθούν τις επόμενες ημέρες οι αρχαιολόγοι στον Τύμβο Καστά, στην Αρχαία Αμφίπολη, προκειμένου να τα προστατεύσουν.

«Ένα μνημείο βγαίνει και παράλληλα συντηρείται αλλιώς το χάσαμε» δήλωσε στο ΑΠΕ η επικεφαλής της ανασκαφής, αρχαιολόγος, Κατερίνα Περιστέρη.









36 φωτογραφίες

Παρότι η ανασκαφή από την ΚΗ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, οι αρχαιολόγοι δίνουν προτεραιότητα στις ανάγκες υποστύλωσης και συντήρησης των ευρημάτων, αλλά και στη διάσωση των ιχνών των χρωμάτων που βρέθηκαν στον χώρο.

«Πρέπει να καταφέρουν να διατηρήσουν τα χρώματα που βρέθηκαν πάνω στα αρχαιολογικά ευρήματα και χρειάζονται ειδικές θερμοκρασίες ψύχους, αλλιώς θα χαλάσουν αμέσως» επισημαίνει η αρχιτέκτονας, πρόεδρος του τμήματος Αρχιτεκτονικής Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, Λίνα Θεοδωρίδου, παραπέμποντας στα ευαίσθητα χρώματα, που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες ζωγράφοι.

Η ιστορία των χρωμάτων

Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, το μαύρο χρώμα που χρησιμοποιούσαν οι ζωγράφοι της εποχής ήταν ο άνθρακας, το κάρβουνο, το σπουδαιότερο χημικό στοιχείο που χρησιμοποιήθηκε ως χρώμα και το έπαιρναν οι ζωγράφοι της αρχαιότητας, από την καύση οστών, ενώ το καλύτερο μαύρο έβγαινε από το καμένο φίλντισι. Μαύρο έπαιρναν επίσης και από καύση ξύλων. Το καλύτερο ξυλοκάρβουνο θεωρείτο ότι προέρχεται από νέα βλαστάρια κλήματος αμπέλου. Ξυλοκάρβουνα χρησιμοποιούνταν με τη μορφή λεπτών ράβδων για τη σχεδίαση. Για να χρησιμοποιηθεί σαν χρώμα μετατρεπόταν σε σκόνη. Καλής ποιότητας μαύρο προερχόταν από το κουκούτσι του ροδάκινου και τα κελύφη των αμυγδάλων. Άλλο μαύρο ήταν το φούμο (καπνιά), που μετατρεπόταν σε μελάνι με την ανάμιξή του με κόμμι. Για την παραγωγή του άφηναν μια φλόγα να παίζει κάτω από μια ψυχρή επιφάνεια και μάζευαν την καπνιά που συσσωρευόταν σ' αυτήν. Η φλόγα συνήθως δημιουργείτο από λαμπάδα από κερί μέλισσας.

Το πορφυρό χρώμα, γνωστή ως πορφύρα από αρχαιοτάτων χρόνων σαν βασιλική βαφή, ήταν η ωραιότερη και ακριβότερη βαφή. Η πορφύρα θεωρήθηκε από την αρχή ευγενές χρώμα και σύμβολο των θεών και βασιλιάδων. Η λέξη πορφύρα είναι το συνολικό όνομα μιας ομάδας οικογενειακών κοχυλιών, ενώ η παραγωγή τους ήταν πολύ επίπονη και απαιτούνταν μεγάλος αριθμός κοχυλιών και άλλων μαλακίων που συγκεντρώνονταν σταγόνα σταγόνα.

Το μπλε χρώμα που χρησιμοποιείτο από την κλασική αρχαιότητα είναι ο αζουρίτης, από τον λαζουρίτη (lapis lazuli), που σημαίνει πέρα από τις θάλασσες, διότι υπήρχε αποκλειστικά στην Περσία. Για την παραγωγή του απαιτούνταν περίπλοκες μέθοδοι, γι' αυτό και ήταν ακριβό υλικό και μέσον για πολυτέλεια. Άλλη μια ομάδα μπλε είναι οι ενώσεις χαλκού με αμμωνία, ενώ το μπλε κοβαλτίου χρησιμοποιήθηκε ευρέως καθώς επίσης και το λαζούρι- έτσι ονομαζόταν το ινδικό, που είναι το χρώμα μαβί, φυτικό και το έφερναν από την Ινδία.

«Ο αρχιτέκτονας Μιχάλης Λεφαντζής, που είναι στην ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη, γνωρίζει απόλυτα την προστασία που χρειάζονται όλα όσα έχουν μέχρι τώρα αποκαλυφθεί» τονίζει η Λίνα Θεοδωρίδου, επισημαίνοντας ότι το τμήμα Γεωπληροφορικής του ΤΕΙ Σερρών συνεργάστηκε στενά το 2010 με την προϊσταμένη της ΚΗ Εφορείας Κατερίνα Περιστέρη, όταν στις ανασκαφές της κοντά στον Τύμβο Καστά χρειάστηκε να χρησιμοποιηθεί το γεωραντάρ που διαθέτει το τμήμα.

Αποκαλύφθηκε ολόκληρο το ψηφιδωτό

Οι αρχαιολόγοι αφαίρεσαν και τον τελευταίο δόμο από τον τοίχο σφράγισης, που έκλεινε την πρόσοψη του ταφικού μνημείου, αποκαλύπτοντας τη συνέχεια του ψηφιδωτού δαπέδου.

Στο κέντρο και μπροστά από την είσοδο, αποκαλύπτεται βοτσαλωτό δάπεδο, που αποτελείται από ορθογώνια και τετράγωνα σχήματα, πλαισιωμένα από ασπρόμαυρους ρόμβους. Στο κάτω μέρος της πρόσοψης εμφανίζεται στη νωπογραφία ταινία, μπλε χρώματος, η οποία παρακολουθείται και στους πλευρικούς τοίχους.

Επίσης, συνεχίζεται η αφαίρεση των χωμάτων από τον προθάλαμο, σε πλάτος δυο μέτρων περίπου, από τον τοίχο της εισόδου. Ο εσωτερικός χώρος, καλύπτεται ακόμη από όγκο χωμάτων, ο οποίος θα αφαιρείται, με ιδιαίτερη προσοχή, στις επόμενες μέρες.

Τέλος, υπό την διεύθυνση της Κ.Περιστέρη δημιουργήθηκε διεπιστημονική ομάδα αποτελούμενη από τις ειδικότητες πολιτικού μηχανικού, αρχιτέκτονος, γεωτεχνικού, τοπογράφου, συντηρητή και γεωλόγου, η οποία θα παρέχει την αναγκαία τεχνική υποστήριξη σε επίπεδο μελετών και εργασιών, που απαιτούνται για την διασφάλιση του μνημείου.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μυτιλήνη: Υποψήφιο για Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς το Απολιθωμένο Δάσος

Στον κατάλογο της UNESCO

Μυτιλήνη: Υποψήφιο για Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς το Απολιθωμένο Δάσος
Από το Απολιθωμένο Δάσος της Μυτιλήνης   (Φωτογραφία:  ΑΠΕ 
 
 
Μυτιλήνη
Yποψήφιο για ένταξη στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO είναι το Απολιθωμένο Δάσος της Μυτιλήνης.
Η πρώτη παρουσίαση της υποψηφιότητάς του πραγματοποιήθηκε από τον καθηγητή Νίκο Ζούρο, διευθυντή του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου.

Αρχικά, παρουσιάσθηκε από τον κ. Ζούρο η διακήρυξη της UNESCO για την Προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς από το Γενικό Συνέδριο της UNESCO το 1972. Ακολούθως, αναφέρθηκε στα κριτήρια που θα πρέπει να πληροί ένα μνημείο προκειμένου να ενταχθεί στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό παρουσίασε στους συμμετέχοντες σημαντικά και ιδιαίτερα γνωστά μνημεία από όλο τον κόσμο που περιλαμβάνονται στη λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, όπως το ηφαίστειο της Αίτνας, το Grand Canyon και το ηφαίστειο Φούτζι.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα 17 ελληνικά μνημεία που έχουν ενταχθεί στα μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, όπως η Ακρόπολη των Αθηνών, τα Μετέωρα, η Ολυμπία, τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης και οι βασιλικοί τάφοι της Βεργίνας.
 
Στη συνέχεια της διάλεξης παρουσιάσθηκαν τα στοιχεία που καθιστούν το Απολιθωμένο Δάσος μοναδικό μνημείο σε παγκόσμιο επίπεδο και τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να είναι υποψήφιο για ένταξη στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Αναφέρθηκε, επίσης, αναλυτικά στο ιστορικό προστασίας και ανάδειξής του, στην προστατευόμενη περιοχή, η οποία αποτελεί έναν μοναδικό χώρο στον οποίο έχει καταγραφεί η γεωλογική εξέλιξη του Αιγαίου τα τελευταία 30 εκατομμύρια χρόνια και στοιχεία που την καθιστούν μοναδική παγκοσμίως αλλά και τις δραστηριότητες που έχουν αναπτυχθεί από το Μουσείο για την ανάδειξη και προστασία του μνημείου.

Ακολούθως, απηύθυνε χαιρετισμό ο δήμαρχος Μυτιλήνης, Δημήτρης Βουνάτσος, ο οποίος αναφέρθηκε στη μεγάλη σημασία ένταξης του Απολιθωμένου Δάσους στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO η οποία θα έχει εξαιρετικά σημαντικά επιστημονικά, οικονομικά, τουριστικά οφέλη για το νησί.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νέο ιστορικό χαμηλό για τα ελληνικά 10ετή και 5ετή ομόλογα

Μετά τις δηλώσεις ΝτράγκιΝέο ιστορικό χαμηλό για τα ελληνικά 10ετή και 5ετή ομόλογα

Αθήνα
Σε νέο ιστορικά χαμηλό επίπεδο, στο 5,57%, υποχώρησε η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Σε αντίστοιχη τροχιά κινείται και το 5ετές ομόλογο, του οποίου η απόδοση υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα από την ημέρα της έκδοσης του, στο 3,88%. Οι αποδόσεις των ευρωπαϊκών ομολόγων συνεχίζουν να κινούνται καθοδικά με τους επενδυτές να αναμένουν νέα μέτρα μετά τις δηλώσεις του Μ.Ντράγκι, που πάντως ο Β.Σόιμπλε προσπάθησε να υποβαθμίσει.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που προέρχονται από την πλατφόρμα του Bloomberg η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου υποχώρησε στο 5,57%, καταρρίπτοντας έτσι το προηγούμενο "ρεκόρ" που είχε καταγραφεί στις 10 Ιουνίου όταν η απόδοση του είχε διαμορφωθεί στο 5,58%.

Η άνοδος της τιμής του ελληνικού ομολόγου αντανακλά το γενικότερο θετικό κλίμα που επικρατεί στις ευρωπαϊκές αγορές μετά τις δηλώσεις του επικεφαλής της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, ο οποίος έστειλε σήμα για χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων στην Ευρωζώνη.

Η απόδοση του αντίστοιχου γερμανικού ομολόγου έχει υποχωρήσει στο 0,94% με αποτέλεσμα το περιθώριο (spread) μεταξύ των δύο τίτλων να διαμορφωθεί στο 4,63%.

Σε αντίστοιχη τροχιά κινείται και το 5ετές ελληνικό ομόλογο, του οποίου επίσης η απόδοση υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα από την ημέρα της έκδοσης του, και συγκεκριμένα στο 3,88%.

Πτώση των αποδόσεων των ομολόγων της ΕΕ

Οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων στις διεθνείς αγορές συνεχίζουν να κινούνται πτωτικά, όπως και η ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου, καθώς ενισχύθηκαν οι προσδοκίες ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) θα αναλάβει σύντομα δράση για να αντιμετωπίσει τον χαμηλό πληθωρισμό και την υποτονική ανάπτυξη.

Τα χρηματιστήρια διεθνώς κινούνται ανοδικά, λόγω των προοπτικών περαιτέρω νομισματικής στήριξης στην Ευρωζώνη, αν και τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια δυσκολεύονται να καταγράψουν κέρδη μετά από δύο ημέρες ισχυρής ανόδου.

Το ευρώ υποχώρησε στο χαμηλό επίπεδο 11 μηνών των 1,3152 δολαρίων, ενώ στη συνέχεια κέρδισε λίγο έδαφος και διαμορφωνόταν στα 1,3185 δολάρια.

Οι αποδόσεις των 10ετών γερμανικών ομολόγων μειώθηκαν κατά 1 μονάδα βάσης στο 0,937%. Το ράλι των ομολόγων στην περιφέρεια της Ευρωζώνης ήταν ακόμη μεγαλύτερο. Οι αποδόσεις των ισπανικών και ιταλικών τίτλων σημείωσαν νέα χαμηλά ρεκόρ για τρίτη συνεχόμενη ημέρα, υποχωρώντας κατά 7 και 5 μονάδες βάσης, αντίστοιχα, στο 2,12% και 2,38%.

Ρίχνοντας λάδι στις προσδοκίες για περαιτέρω χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, ο Ιταλός υπουργός Οικονομικών Πιερ Κάρλο Πάντοαν δήλωσε ότι η Ιταλία πρέπει να αναθεωρήσει προς τα κάτω την πρόβλεψή της για τον φετινό ρυθμό ανάπτυξης, ενώ ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος στη Γερμανία μειώθηκε για πρώτη φορά από τις αρχές του 2013.

Η προτροπή του Προέδρου της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι την περασμένη εβδομάδα για την ανάληψη περισσότερης δράσης στο νομισματικό και δημοσιονομικό μέτωπο ώθησε τις αγορές να στοιχηματίζουν ότι νέα μέτρα μπορεί να ανακοινωθούν ακόμη και στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ την επόμενη εβδομάδα.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ωστόσο, περιόρισε κάποιες από τις έντονες προσδοκίες, δηλώνοντας ότι στα σχόλια του Ντράγκι έγινε «υπερβολική ερμηνεία».
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ποινική δίωξη σε βάρος του τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη

Ποινική δίωξη σε βάρος του τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη
Ο Μιχάλης Χατζηγιάννης   (Φωτογραφία:  Αρχείο ΔΟΛ ) 
 
Αθήνα
Ποινική δίωξη για το αδίκημα της ψευδούς αναφοράς στις Αρχές ασκήθηκε από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για την υπόθεση του πολυτελούς αυτοκινήτου μάρκας Ferrari του τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη.
Η υπόθεση αφορά δήλωση του λογιστή του τραγουδιστή περί κλοπής των πινακίδων του πολυτελούς αυτοκινήτου.

Ωστόσο, φέρεται να διαπιστώθηκε ότι αυτή ήταν ψευδής και έτσι σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος τόσο του λογιστή όσο και του ίδιου του καλλιτέχνη.

Η δήλωση κλοπής έγινε την Τρίτη και, σύμφωνα με αυτή, «στις 24- 25 Αυγούστου κι ενώ το αυτοκίνητο ήταν παρκαρισμένο στη Γλυφάδα, εκλάπησαν οι πινακίδες του».

Η αστυνομία όμως, προχώρησε σε έρευνα από την οποία φέρεται να προέκυψε πως, από το 2009, το αυτοκίνητο βρισκόταν προς πώληση σε έκθεση αυτοκινήτων και οι πινακίδες ήταν στα χέρια υπαλλήλου.

Μετά από αυτό, ο τραγουδιστής και ο λογιστής του συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν στον εισαγγελέα που απήγγειλε κατηγορία για ψευδή αναφορά στις Αρχές. Διατάχθηκε περαιτέρω προανάκριση ώστε να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση, ενώ και οι δύο αφέθηκαν ελεύθεροι.
ΑΠΕ-ΜΠΕ