Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017

«Γιατί θα τον ξαναψήφιζα»

_-1Τι κι αν η πλειονότητα των μέσων μαζικής ενημέρωσης της χώρας δείχνει να μην μπορεί ακόμη να χωνέψει ότι ένας «άξεστος, ρατσιστής, αδαής σταρ ριάλιτι με απερίγραπτα πορτοκαλί μαλλιά» είναι εδώ και δέκα μήνες ο νόμιμα εκλεγμένος πρόεδρος της χώρας. 
Με την πλειονότητα των αμετακίνητων οπαδών του Ντόναλντ Τραμπ συντάσσονται και δύο Ελληνοαμερικανοί ψηφοφόροι του, με τους οποίους μιλήσαμε: ο Ντίνος Σιαμάς, καθηγητής Ιστορίας με μεταπτυχιακές σπουδές στις Πολιτικές Επιστήμες, και η Λίνα Κομούση, δασκάλα παιδιών με ειδικές ανάγκες.
«Θέλουν να τον παρουσιάσουν ως υποστηρικτή του κινήματος της υπεροχής των λευκών. Ο Τραμπ δεν υποστηρίζει καμία ιδεολογία. Δεν ανήκει πουθενά. Μέχρι πολύ πρόσφατα ήταν καταγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους των Δημοκρατικών και τον αντιμάχονται πολλοί Ρεπουμπλικανοί. Για εκείνον σημασία έχουν τα αποτελέσματα, άλλωστε είναι επιχειρηματίας. Η πολιτική είναι κάτι καινούργιο για εκείνον και το μεγαλύτερο λάθος του μέχρι σήμερα είναι ότι δεν προέβλεψε τον πόλεμο που θα αντιμετώπιζε από τους Δημοκρατικούς και τα μίντια, κάτι που φαινόταν ήδη προεκλογικά. Όσο όμως περισσότερο τον χτυπούν, εκείνος θα βγαίνει νικητής. Πέτυχε τη μεγαλύτερη πολιτική ανατροπή των τελευταίων 100 χρόνων χάρη στους υποστηρικτές του. Είναι πολύ πιο δυνατοί από όσο νομίζουν και με το να τους αποκαλείς ρατσιστές, το μόνο που κατορθώνεις είναι να τους εξοργίζεις και να τους πεισμώνεις περισσότερο», μας λέει ο Ντίνος Σιαμάς. 
Περίπου στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Λίνα Κομούση: «Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ήταν τόσο πολύ εναντίον του, που τελικά αυτό σε έβαζε σε σκέψεις ως προς τον στόχο και τη σκοπιμότητά τους. Κέρδισε τις εκλογές έχοντας ως όπλο του τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω των οποίων κατάφερνε να στέλνει απευθείας τα μηνύματά του στους Αμερικανούς πολίτες. Ώρες ώρες, βέβαια, θα ήθελα να μπορούσα να τον συμβουλεύσω να κάνει ια παύση και να ρωτήσει την κόρη του τι να “τουιτάρει”, αλλά όλα αυτά τα κάνει γιατί δεν είναι έμπειρος πολιτικός και δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί την εικόνα του». 
Ρωσία, Β. Κορέα και Βιρτζίνια 
Οι επιθέσεις που δέχεται ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν να κάνουν πολλές φορές με θέματα εξωτερικής πολιτικής και ρατσισμού. Ανησυχούν άραγε για όλα αυτά οι ψηφοφόροι του; Συμφωνούν, για παράδειγμα, με το πώς χειρίζεται το ζήτημα της Βόρειας. Κορέας; «Κάθε πρόεδρος θα αντιδρούσε το ίδιο. Δεν μπορεί να απειλεί τις ΗΠΑ και η αντίδραση του προέδρου να μην είναι έντονη. Όλοι έχουμε υποχρέωση να μην επιτρέπουμε απειλές για χρήση πυρηνικών, από όπου κι αν προέρχονται», υποστηρίζει ο κ. Σιαμάς. 
Όσο για το θέμα της ανάμειξης των Ρώσων στις αμερικανικές εκλογές: «Η ατζέντα αλλάζει συνέχεια και είναι πολύ πλούσια», μας λέει η κ. Κορμούση, «όταν είναι να επιτεθούν στον Τραμπ». «Όταν δεν είναι οι Ρώσοι, θα είναι η Κου Κλουξ Κλαν, γιατί είπε ότι και οι δύο πλευρές έφταιγαν για τα επεισόδια στη Βιρτζίνια. Μα έφταιγαν. Και πότε ακριβώς δηλαδή ο Τραμπ υποστήριξε την Κου Κλουξ Κλαν; Αυτά είναι γελοιότητες».  
Το θέμα, όμως, παραμένει η οικονομία
Μέχρι πολύ πρόσφατα, η κ. Κομούση ανήκε στο κόμμα των ανεξάρτητων, αλλά μας εξηγεί γιατί έκανε τόσο μεγάλη στροφή με τον Ντόναλντ Τραμπ: «Ψήφισα δύο φορές τον Μπαράκ Ομπάμα, κυρίως γιατί πιστεύω ότι υπάρχει πρόβλημα ρατσισμού στη χώρα μου και δεν θα πρέπει να υπάρχει. Θεωρούσα ότι θα μπορούσε να μας ενώσει και να αμβλύνει την κοινωνική ανισότητα. Βλέπω όμως ότι τελικά έχουμε γίνει έρμαιο ενός κακώς σχεδιασμένου κράτους πρόνοιας, που δίνει τη δυνατότητα σε πολλούς να ζουν εις βάρος όλων των υπολοίπων, οι οποίοι αναγκαζόμαστε να επωμιστούμε το δυσβάσταχτο κόστος. Έχω δύο παιδιά και μαζί με τον άντρα μου πληρώνουμε περίπου 30.000 δολάρια τον χρόνο για ασφάλεια υγείας. Το Obama Care είναι μια καταστροφή, εκτός από το θέμα των προϋπαρχουσών ασθενειών, στο οποίο και ο Τραμπ συμφωνεί. Ο σύζυγός μου λέει για τα τελευταία 8 χρόνια ότι ποτέ στη ζωή του δεν έχει δουλέψει τόσο σκληρά για να βγάλει τόσο λίγα χρήματα. Ανούσιοι νόμοι και κανονισμοί περιορίζουν τόσο πολύ την επιχειρηματική δραστηριότητα, που απορώ πώς επιβιώνουν πλέον οι επιχειρήσεις. Μένουμε στη Νέα Υόρκη, στην οποία το κόστος διαβίωσης ανεβαίνει τόσο ραγδαία, που σε λίγο καιρό μόνο δισεκατομμυριούχοι θα μπορούν να ζουν. Ανησυχώ για τα παιδιά μου που δεν θα έχουν τις ίδιες ευκαιρίες που είχα εγώ μεγαλώνοντας». 
Εκείνο που ο κ. Σιαμάς περιμένει για να κρίνει το έργο του Ντόναλντ Τραμπ είναι η φορολογική νομοθεσία που θα προτείνει: «Η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να σου επιβάλλει φόρους. Δεν μπορεί όμως να σου πει πού θα μείνεις. Έτσι βλέπεις ότι όπου η φορολόγηση είναι υπερβολικά υψηλή, οι επιχειρήσεις φεύγουν και γι’ αυτό αυτή η πρακτική δεν μπορεί να λειτουργήσει. Πιστεύω στην “trickle down” οικονομική θεωρία (διάχυση πλούτου προς τα κάτω) και ότι η φορολογική ελάφρυνση θα έδινε το κίνητρο στους περισσότερο πλούσιους, και δεν εννοώ τους δισεκατομμυριούχους, αλλά το ανώτερο 1% (περίπου 3,2 εκατ. κάτοικοι στις ΗΠΑ) και το 5% του πληθυσμού, στους οποίους αναλογεί η φορολογική μερίδα του λέοντος, να κάνουν επενδύσεις που θα μας βοηθούσαν όλους. Από εκείνους δημιουργούνται θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα και χάρη σε εκείνους υπάρχει το κράτος πρόνοιας. Το χρηματιστήριο ήδη πάει καλά, οπότε αυτό είναι μια πρώτη ένδειξη. Είμαι σίγουρος ότι θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα». ■

Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017

Ο εκκεντρικός εφευρέτης που δάμασε τον ηλεκτρισμό

Στην έκθεση παρουσιάζεται ο επαγωγικός κινητήρας εναλλασσόμενου ρεύματος, που σήμερα χρησιμοποιείται σε ηλεκτροκινητήρες και στη βιομηχανία.






Ενα τεράστιο πηνίο περίπου 4,5 μέτρων υποδέχεται τους επισκέπτες στο φουαγιέ του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών ΝΟΗΣΙΣ στη Θεσσαλονίκη. Τα φώτα χαμηλώνουν και μια γαλάζια «αστραπή» φωτίζει το λόμπι. Πρόκειται για το διάσημο πηνίο Τέσλα που ήρθε στη Θεσσαλονίκη από το Βελιγράδι για τις ανάγκες της νέας περιοδικής έκθεσης του μουσείου προς τιμήν του σπουδαίου αλλά παραγνωρισμένου Αμερικανοσέρβου επιστήμονα Νίκολα Τέσλα. Το θέαμα μοιάζει μαγικό, κάτι που αποτέλεσε ευχή και κατάρα για τη ζωή του επιδραστικού επιστήμονα.
Σε μια πρόχειρη αναζήτηση στο Διαδίκτυο το όνομα «Τέσλα» προκαλεί «ηλεκτροπληξία»: τα αποτελέσματα ανέρχονται σε περίπου 175 εκατομμύρια αλλά έχουν σχέση σχεδόν αποκλειστικά με τη γνωστή αμερικανική αυτοβιομηχανία και τον Ιλον Μασκ. Στο όνομα του εφευρέτη του εναλλασσόμενου ρεύματος και ερευνητή του ηλεκτροκινητήρα «Νίκολα Τέσλα» η τάση πέφτει και τα αποτελέσματα είναι μόλις 16 εκατομμύρια, ενώ αν γράψετε το όνομά του στα ελληνικά θα βρείτε και αναφορές για την «ελληνική» καταγωγή του Θεσσαλού Τέσλα, για τα κρυμμένα «υπερόπλα» και την «ακτίνα θανάτου» και για μυστικές δυνάμεις που δεν τον άφησαν να εξελιχθεί.
«Η αλήθεια για τη ζωή του Τέσλα είναι πιο συναρπαστική από τον μύθο που τον συνοδεύει», μου λέει από το Βελιγράδι ο διευθυντής του Μουσείου «Νίκολα Τέσλα» Μπράνιμιρ Γιοβάνοβιτς λίγες μέρες πριν από την έλευσή του στη Θεσσαλονίκη. Τα τελευταία χρόνια ο κ. Γιοβάνοβιτς προσπαθεί να ρίξει φως στην προσωπικότητα και τη φιλοσοφία του Αμερικανοσέρβου επιστήμονα που πειραματίστηκε με το ηλεκτρικό ρεύμα και την ασύρματη μεταφορά ενέργειας. «Διαπιστώσαμε ότι το brand “Τέσλα” γίνεται ολοένα και πιο γνωστό, ενώ ο επιστήμονας πίσω από το όνομα μένει στη σκιά. Θέλουμε να βοηθήσουμε το σύγχρονο κοινό να καταλάβει ποιος ήταν ο Νίκολα Τέσλα», τονίζει.
«Στην ηλικία των 30-35 ετών ο Τέσλα ήταν ένας σταρ της εποχής του», μας λέει ο υπεύθυνος εκθέσεων και ανάπτυξης περιεχομένου του ΝΟΗΣΙΣ Λεωνίδας Γυμνόπουλος, προσθέτοντας ότι «ως χαρακτήρας ήταν ιδιόρρυθμος και εκκεντρικός αλλά καλλιεργούσε ένα μυστήριο γύρω από τον εαυτό του για να προσελκύσει την προσοχή πιθανών επενδυτών, όπως του Αμερικανού τραπεζίτη Τζον Π. Μόργκαν». Τα εργαστήριά του ήταν εν μέρει και εκθετήρια με τις εφευρέσεις του και οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν μέσα σε αυτά με τη βοήθεια της τεχνολογίας επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality). Στην έκθεση παρουσιάζονται συνολικά 14 διαδραστικά εκθέματα του Τέσλα, όπως ο επαγωγικός κινητήρας και το περίφημο σκάφος που λειτουργούσε με τηλεχειρισμό το 1898, μακέτες από το αεροπλάνο κάθετης απογείωσης, τα επιτεύγματά του στην ανάπτυξη των ακτίνων Χ, σχέδια για την ασύρματη μεταφορά ενέργειας, τεκμήρια για τη ζωή του και τη βιογραφία του αλλά και στοιχεία που μαρτυρούν μια ολιστική φιλοσοφία ζωής. «Ο Τέσλα μιλούσε από τότε για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προειδοποιούσε για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, έβλεπε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα», σημειώνει ο κ. Γυμνόπουλος.
Εμμονική ζωή
Ο Νίκολα Τέσλα γεννήθηκε το 1856 σε μια περιοχή της σημερινής Κροατίας και στα 86 χρόνια της ζωής του κατάφερε και κατοχύρωσε περίπου 300 εφευρέσεις, ενώ διεκδικούσε δικαστικά άλλες, όπως την ευρεσιτεχνία της χρήσης ραδιοκυμάτων στις επικοινωνίες που είχε κατοχυρώσει ο Μαρκόνι. Στον αγώνα μεταξύ των δύο για το ποιος θα κάνει την πρώτη ασύρματη μετάδοση νικητής αναδείχθηκε ο Μαρκόνι οδηγώντας στην απομάκρυνση του κύριου χρηματοδότη του Τέσλα, του Τζ. Π. Μόργκαν, και στον οικονομικό παραγκωνισμό του. Τα μεγάλα οικονομικά ανοίγματα του Τέσλα στην έρευνα, σε πειράματα και στα εργαστήρια που έστηνε, όπως στο Κολοράντο και στο Λονγκ Αϊλαντ, αλλά και κάποια δημοσιεύματα της εποχής για «συνομιλίες» του με εξωγήινους (που κατά πάσα πιθανότητα ήταν ραδιοκύματα από άλλα επιστημονικά πειράματα) ξεθώριασαν το ηλεκτροφόρο αστέρι του επιστήμονα. Λίγα χρόνια πριν την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μιλούσε σε συνεντεύξεις για ένα αμυντικό όπλο που ήθελε να κατασκευάσει, ισχυριζόταν ότι είχε ανακαλύψει την κοσμική ακτινοβολία, όπως και ότι μια εφεύρεσή του είχε προκαλέσει τον σεισμό του 1898 στην Νέα Υόρκη. Πέθανε φτωχός και μόνος σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου με αριθμό πολλαπλάσιο του τρία, όπως εμμονικά ζητούσε.
Σε κάθε περίπτωση, ο εκκεντρικός επιστήμονας άφησε μια μεγάλη κληρονομιά που χρήζει διερεύνησης και η ψηφιοποίηση του αρχείου του και η ανοικτή πρόσβαση στο Μουσείο του Βελιγραδίου είναι ένα βήμα σε αυτή την κατεύθυνση. Ποιος ξέρει πόσες τρίχες θα σηκωθούν όρθιες και δεν θα είναι από τον στατικό ηλεκτρισμό.
​​«Νίκολα Τέσλα – Ο άνθρωπος που εφηύρε το μέλλον», ΝΟΗΣΙΣ, έως τις 31/3/2018.

Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017

Der Spiegel: Οι νέοι σπουδασμένοι «working poor» της Ελλάδας

youngworkinhH χαλάρωση της εργατικής νομοθεσίας που επέβαλαν οι δανειστές της Ελλάδας φταίει για τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας εργαζόμενων φτωχών,γράφει το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel.
«Πρόκειται για τους "working poor", νέοι σπουδασμένοι και με προσόντα, αλλά με αποδοχές που μόλις φτάνουν για να καλύψουν το φαγητό τους. Οι άνθρωποι στους οποίους αναφέρεται το δημοσίευμα έχουν ονοματεπώνυμο. Είναι η Στέλλα Αντωνίου, 24 ετών, μπαργούμαν με σπουδές στις γλώσσες και στη λογοτεχνία, ο Γιώργος Γεωργιάδης, 27 ετών, καθηγητής Αγγλικών, με 25 ώρες εργασίας την εβδομάδα, αλλά με αποδοχές 15 ωρών και ο Μάρκος Καρύδης, 30 χρονών, εργαζόμενος σε φαστφουντάδικο, με σπουδές στην Φυσική Αγωγή».
«Η χαλάρωση της εργατικής νομοθεσίας επέφερε ακριβώς το αντίθετο από το σκοπούμενο», επισημαίνει στο δημοσίευμά του το περιοδικό. «Ο νομοθέτης μείωσε το κατώτατο όριο μισθού στα 586 ευρώ και παράλληλα επέτρεψε στους εργοδότες να πηγαίνουν και χαμηλότερα, όταν αυτός που ψάχνει εργασία είναι κάτω των 25. Πίσω από αυτό κρύβονταν η ελπίδα ότι έτσι θα καταπολεμούνταν η νεανική ανεργία που το 2016 άγγιξε το 47%. Παράλληλα προέκυψε μια γενιά εργαζομένων που έκαναν σχεδόν τα πάντα, γνωρίζοντας ότι εάν δεν το έκαναν αυτοί, θα το έκαναν άλλοι». To Spiegel σημειώνει: «Παρόλα αυτά η μεγάλη κραυγή των εργαζομένων φτωχών δεν ακούστηκε, επειδή ειδάλλως οι ευκαιρίες για μια έστω κακοπληρωμένη δουλειά θα μειώνονταν. Και μια κακοπληρωμένη δουλειά είναι πάντα καλύτερη από την ανεργία».
Όπως εκτιμά το Spiegel «το 1/3 των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα κερδίζει τόσο λίγα που μόλις τούς φτάνει για να ζήσει. Είναι πάνω από μισό εκατομμύριο. Για τη δουλειά τους παίρνουν κάτω από 376 ευρώ το μήνα ή 60% λιγότερα από το μέσο μισθό… Ο κίνδυνος, ακόμη και με σταθερή εργασία, να συγκαταλεχθεί κανείς στους φτωχούς στην Ελλάδα είναι τόσο μεγάλος, όσο πουθενά αλλού στην ΕΕ».
Το άρθρο κάνει και σύγκριση ανάμεσα στο Βερολίνο και την Αθήνα σε ότι αφορά στο κόστος ζωής. «Για παράδειγμα, στο Βερολίνο οι τιμές για προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης είναι μόλις 14,5% υψηλότερα από ότι στην Αθήνα, παρά το ό,τι στη γερμανική πρωτεύουσα η αγοραστική δύναμη είναι 117%».
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017

Ο Κέβιν Σπέισι παραδέχεται πως είναι ομοφυλόφιλος

kevinspaceyyΤις σεξουαλικές του προτιμήσεις αποκάλυψε για πρώτη φορά δημοσίως ο διάσημος ηθοποιός Κέβιν Σπέισι. Αφορμή για την «εξομολόγησή» του αυτή αποτέλεσε η καταγγελία του ηθοποιού Αντονι Ραπ, σύμφωνα με την οποία, το 1986, όταν ο ίδιος ήταν 14 ετών είχε δεχτεί σεξουαλική επίθεση από τον Σπέισι σε πάρτι στο διαμέρισμά του.
Ο Αντονι Ραπ, ο οποίος πρωταγωνιστεί στην τηλεοπτική σειρά «Star Trek: Discovery» πήρε την απόφαση να μιλήσει για πρώτη φορά δημοσίως για το θέμα αυτό, μετά τον σάλο που προκλήθηκε με την υπόθεση Γουαϊνστάιν.
Ο Σπέισι, με ανάρτησή του στο Twitter απάντησε λέγοντας χαρακτηριστικά πως δεν θυμάται το περιστατικό, ωστόσο, ζήτησε συγγνώμη από τον Ραπ για την ανάρμοστη, όπως λέει, συμπεριφορά του. Στη συνέχεια, προβαίνει στην αποκάλυψη πως είχε δεσμούς με γυναίκες και με άντρες και πως πλέον επιλέγει να ζει ως ομοφυλόφιλος.
Αναλυτικά η ανάρτηση του Σπέισι έχει ως εξής:
«Τρέφω πολύ μεγάλη εκτίμηση και θαυμασμό στον Άντονι Ραπ ως ηθοποιό. Είμαι εντελώς τρομοκρατημένος με αυτή την ιστορία. Ειλικρινά δεν θυμάμαι την συνάντηση, καθώς πρέπει να έχουν περάσει περίπου 30 χρόνια. Ωστόσο αν συμπεριφέρθηκα έτσι όπως περιέγραψε, ζητώ μία ειλικρινή συγνώμη για την απαράδεκτη- ανάρμοστη συμπεριφορά μου, η οποία ήταν αποτέλεσμα μέθης. Επίσης λυπάμαι για όλα αυτά τα συναισθήματα, που όπως ανέφερε κουβαλά όλα αυτά τα χρόνια. Αυτή η ιστορία μου δίνει κουράγιο για να μιλήσω και για άλλα πράγματα σχετικά με την ζωή μου.
Γνωρίζω πως έχουν ειπωθεί πολλές ιστορίες εκεί έξω για μένα, μερικές από τις οποίες έχουν «πυροδοτηθεί» από το γεγονός πως προστατεύω πολύ καλά την ιδιωτική μου ζωή. «Οπως γνωρίζουν οι πιο στενοί μου φίλοι, στην ζωή μου έχω πάει με άντρες και με γυναίκες. Εχω αγαπήσει και είχα ρομαντικές σχέσεις με άντρες στην ζωή μου και τώρα επέλεξα να ζω ως ομοφυλόφιλος άντρας. Θέλω να το αντιμετωπίσω αυτό ειλικρινά και ανοιχτά και αυτό ξεκινά με την εξέταση της ίδιας μου της συμπεριφοράς».

Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2017

Κυνηγώντας το αόρατο «Κρασνοντάρ»

s17_291017_krasnodarΣτα τέλη Μαΐου, το ρωσικό συμβατικό υποβρύχιο «Κρασνοντάρ» ταξίδεψε από τη Λιβύη στην ανατολική Μεσόγειο, από όπου βομβάρδισε με πυραύλους τύπου Κρουζ θέσεις του Ισλαμικού Κράτους στη Συρία. Την ίδια στιγμή, το αμερικανικό αεροπλανοφόρο «Τζορτζ Μπους» και ο στόλος συνοδείας του εξαπέλυαν την πρώτη επιχείρηση εντοπισμού και παρακολούθησης ρωσικού υποβρυχίου, σε συνθήκες μάχης, μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, αξιοποιώντας σημαντικά ανθυποβρυχιακά μέσα.
Τις επόμενες εβδομάδες, το «Κρασνοντάρ» διέφυγε επανειλημμένως την αμερικανική προσοχή, κάνοντας τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους να συνειδητοποιήσουν ότι οι ρωσικοί κομπασμοί για τη νέα γενιά «αθόρυβων» υποβρυχίων ντίζελ-ηλεκτρικού έχουν βάση, όπως αναφέρει σε άρθρο της η εφημερίδα Wall Street Journal.
Σε ηχομονωτικό κλωβό
Το «Κρασνοντάρ» διαθέτει ηχοαπορροφητική επένδυση, που το καθιστά ουσιαστικά «αόρατο» στα ηχοβολιστικά συστήματα σόναρ. Το σύστημα προώθησής του είναι τοποθετημένο μέσα σε ηχομονωτικό κλωβό, ενώ οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες του επιτρέπουν να κινείται εντελώς αθόρυβα. «Η μείωση του ηχητικού αποτυπώματος του υποβρυχίου δυσχεραίνει τον εντοπισμό του. Δεν τον κάνει αδύνατο, αλλά μας δυσκολεύει σημαντικά», λέει ο πλοίαρχος Μπεν Νίκολσον, διοικητής της 22ης μοίρας αντιτορπιλικών του αεροπλανοφόρου «Τζορτζ Μπους». Το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό έχει αρχίσει, την ίδια ώρα, να παρακολουθεί ρωσικά, κινεζικά και ινδικά υποβρύχια.
Τα πυρηνικά υποβρύχια αποτελούν την αιχμή του δόρατος της αμερικανικής, γαλλικής και βρετανικής στρατηγικής δύναμης αποτροπής. Μικρότερα μη πυρηνικά υποβρύχια, όπως το «Κρασνοντάρ», οπλισμένα με συμβατικές τορπίλες και τηλεκατευθυνόμενους πυραύλους, παρουσιάζουν όμως σημαντικότερη απειλή για τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα. Η ικανότητα του «Κρασνοντάρ» να κινείται αθόρυβα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας κινητοποίησε τους Αμερικανούς και υποχρέωσε τους ναύτες του αεροπλανοφόρου να «ξεσκονίσουν» ξεχασμένα διδάγματα ανθυποβρυχιακής τακτικής από τον Ψυχρό Πόλεμο.
Το «Κρασνοντάρ» σχεδιάσθηκε να επιχειρεί σε μικρή απόσταση από τις ακτές, «αόρατο» στους αντιπάλους του και ικανό να πλήξει στόχους 2.000 χιλιόμετρα μακριά. Τα χωρικά ύδατα της νότιας Κύπρου προσέφεραν στο ρωσικό υποβρύχιο άφθονες κρυψώνες. Ο εντοπισμός υποβρυχίου σε κατάδυση, το οποίο χρησιμοποιεί τις μπαταρίες του, είναι ιδιαίτερα δύσκολος. Ειδικοί εκτιμούν ότι το «Κρασνοντάρ» πρέπει να θέτει σε λειτουργία τους κινητήρες ντίζελ του κάθε δύο ημέρες, για να επαναφορτίσει τις μπαταρίες. Τότε το υποβρύχιο είναι ευάλωτο.
Παρότι το «Κρασνοντάρ» δεν επρόκειτο να διακινδυνεύσει αντιπαράθεση με αεροπλανοφόρο, οι Αμερικανοί επιτελείς δεν μπορούσαν να ρισκάρουν. Τα υποβρύχια αναζητούν τρόπους να αποφύγουν τα σόναρ, εκμεταλλευόμενα τη μορφολογία του βυθού, τα υποβρύχια θαλάσσια ρεύματα και τις διακυμάνσεις στη θερμοκρασία και στην πυκνότητα των υδάτων. Από τη μεριά του, το αμερικανικό ναυτικό αναλύει –με τη βοήθεια υπολογιστών– τις ιδιαιτερότητες του βυθού, προβλέποντας την κατεύθυνση του ήχου. Χρησιμοποιώντας την πιο πρόσφατη επιβεβαιωμένη θέση του υποβρυχίου, η ομάδα σόναρ του «Τζορτζ Μπους» μπορεί να προχωρήσει σε εικασίες για τις πιθανότερες κρυψώνες του στόχου της.
Στις 18 Ιουνίου, μαχητικό αεροσκάφος Σουχόι της συριακής αεροπορίας απείλησε υποστηριζόμενους από τις ΗΠΑ αντάρτες, οι οποίοι προήλαυναν προς τη Ράκα, την «πρωτεύουσα» του Ισλαμικού Κράτους. Αεροσκάφη του αεροπλανοφόρου «Τζορτζ Μπους» αναχαίτισαν το συριακό μαχητικό διαμηνύοντας στον χειριστή του να απομακρυνθεί από την περιοχή. Η άρνηση του Σύρου πιλότου να υπακούσει οδήγησε στην κατάρριψή του από τα αμερικανικά μαχητικά. Από την πλευρά της, η Μόσχα απείλησε με κατάρριψη αμερικανικά αεροσκάφη που θα επιχειρούσαν πάνω από τη δυτική Συρία.
Πέντε ημέρες αργότερα, το υποβρύχιο «Κρασνοντάρ» εξαπέλυε μία ακόμη συστοιχία πυραύλων τύπου Κρουζ, καταστρέφοντας αποθήκη πυρομαχικών του Ισλαμικού Κράτους. «Εκαναν επίδειξη δύναμης», λέει ο υποναύαρχος Κένεθ Ουάιτσελ, διοικητής του στολίσκου του αεροπλανοφόρου «Τζορτζ Μπους». Το αμερικανικό αεροπλανοφόρο συνέχισε για τον επόμενο μήνα την αναζήτηση του ρωσικού υποβρυχίου. Στις αρχές Αυγούστου, το «Κρασνοντάρ» επέστρεφε στον ναύσταθμο της Κριμαίας στη Μαύρη Θάλασσα, με το ρωσικό επιτελείο να χαρακτηρίζει την αποστολή του επιτυχημένη. Η Μόσχα είχε αποδείξει ότι είναι ικανή να πραγματοποιεί ανενόχλητη βομβαρδισμούς στη Συρία χάρη στον διαρκώς ενισχυόμενο υποβρυχιακό της στόλο.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί, στο μεταξύ, στο Πεντάγωνο η νέα γενιά πυρηνοκίνητων ρωσικών υποβρυχίων, όπως τα Γιασέν, ειδικά σχεδιασμένα για τη βύθιση αεροπλανοφόρων. Τα υποβρύχια κλάσης Γιασέν δεύτερης γενιάς, όπως το «Καζάν», που πραγματοποιεί αυτή την περίοδο δοκιμαστικούς πλόες, είναι κατασκευασμένα από ατσάλι χαμηλού μαγνητισμού, σχεδόν αδύνατο να εντοπισθεί από πλοία επιφάνειας, ενώ είναι ικανά να καταδύονται πιο βαθιά από τα αμερικανικά.
Tο «Σεβεροντβίνσκ»
Σύμφωνα με αξιωματούχους του ΝΑΤΟ, οι οποίοι διοργάνωσαν ναυτική άσκηση στη Θάλασσα του Μπάρεντς στον Ατλαντικό, τα πολεμικά σκάφη της Συμμαχίας παρακολουθούνταν διαρκώς από ρωσικό υποβρύχιο κλάσης Γιασέν, το «Σεβεροντβίνσκ».
Στις 17 Αυγούστου, αμερικανικό αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας P-8, που είχε απογειωθεί από νορβηγική βάση, άρχισε να παρακολουθεί την πορεία του «Σεβεροντβίνσκ». Καναδικά αεροσκάφη, καθώς και γαλλικά ανθυποβρυχιακά αεροπλάνα, ανέλαβαν την αποστολή αυτή, από τις 26 Αυγούστου. Παρότι νατοϊκοί αξιωματούχοι παραδέχθηκαν ότι ορισμένες από τις πτήσεις αυτές αφορούσαν τον εντοπισμό ρωσικού υποβρυχίου, το αεροπλανοφόρο «Μπους» είχε ήδη επιστρέψει σε ναύσταθμο της Βιρτζίνια των ΗΠΑ.
Η ηγεσία του ΝΑΤΟ έχει προτείνει την αναβίωση της Διοίκησης Ατλαντικού, που καταργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και είχε ως αποστολή της τον έλεγχο και την προστασία των διαύλων ναυσιπλοΐας. Αμερικανοί αξιωματούχοι εκτιμούν πως η στήριξη της Μόσχας στο καθεστώς Ασαντ προσφέρεται με αντάλλαγμα την πρόσβαση της Ρωσίας στο λιμάνι της Ταρτούς στις συριακές ακτές της Μεσογείου. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, ο ρωσικός ναύσταθμος της Ταρτούς επεκτείνεται για να φιλοξενήσει δεξαμενές επισκευής υποβρυχίων.

Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017

Μια ώρα πίσω τα ρολόγια - Κατάργηση της θερινής ώρας εξετάζει η Κομισιόν

roloi--2Αύριο, Κυριακή ξεκινάει ο χειμώνας και στις 4 π.μ.τα ρολόγια γυρίζουν πίσω μία ώρα, στις 3 π.μ.
Πολλοί άνθρωποι ενοχλούνται από αυτό και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει τώρα τα αιτήματα για την κατάργηση της θερινής ώρας.
Είναι ένα τελετουργικό που έρχεται από το παρελθόν: την άνοιξη, τα ρολόγια πηγαίνουν μπροστά μια ώρα, το φθινόπωρο γυρίζουν πίσω . Ωστόσο, η αλλαγή του χρόνου μπορεί να μη διατηρηθεί για πάντα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει τις αιτήσεις για την κατάργηση της θερινής ώρας .
Το θέμα προς το παρόν εξετάζεται, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, επιβεβαίωσε ένας εκπρόσωπος της ΕΕ. Μόλις υπάρξει αποτέλεσμα, οι πολίτες θα ενημερωθούν.
Η θερινή ώρα, η οποία τελειώνει αύριο έχει αμφισβητηθεί από την εφαρμογή της. Πολλοί άνθρωποι παραπονιούνται ότι τους λείπει ο ύπνος της μιας ώρας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ταμείου ασφάλισης υγείας του DAK, σχεδόν τα τρία τέταρτα των Γερμανών ζητούν να καταργηθεί η αλλαγή της ώρας.
Η αλλαγή της ώρας εισήχθη για πρώτη φορά στη Γερμανία κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μεταξύ των δύο παγκόσμιων πολέμων και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η αλλαγή καταργήθηκε. Μόνο το 1980 εισήχθη εκ νέου με στόχο την καλύτερη χρήση του φωτός της ημέρας. Ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι αμφιλεγόμενο.
Δεν συμμετέχουν όλες οι χώρες στην αλλαγή της ώρας. Η Ρωσία, για παράδειγμα, δεν αλλάζει την ώρα το καλοκαίρι καθώς η χώρα έχει έντεκα διαφορετικές ζώνες ώρας. Από την άλλη πλευρά , η τεχνητά εισαγόμενη καλοκαιρινή περίοδος ήταν τόσο ελκυστική για την Τουρκία που πέρυσι αποφάσισε να διατηρήσει και τον χειμώνα τη θερινή ώρα.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Διευρύνεται η κυριαρχία της Ναυτιλίας των Ελλήνων στα δεξαμενόπλοια

stolos23Την ταχύτερη μεγέθυνση διεθνώς καταγράφει το 2017 ο ήδη μεγαλύτερος στόλος στην υδρόγειο δεξαμενοπλοίων, ο ελληνικός. Όπως προκύπτει από τα μέχρι στιγμής για φέτος στοιχεία αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων αλλά και παράδοσης νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγρού φορτίου, ο ελληνόκτητος στόλος αναπτύσσεται με τους ταχύτερους ρυθμούς της τελευταίας εξαετίας. Ενισχύεται έτσι η ελληνική κυριαρχία στην παγκόσμια ναυτιλία με τουλάχιστον το ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια που βρίσκονται εν υπηρεσία να είναι ελληνόκτητο (σε όρους χωρητικότητας). Πρόκειται ασφαλώς για τον μόνον κλάδο στον οποίο η Ελλάδα πρωταγωνιστεί διεθνώς και μάλιστα με διαφορά.
Παράλληλα ο ελληνικός στόλος των τάνκερ εκσυγχρονίζεται και οι μέσοι όροι ηλικίας του βελτιώνονται σημαντικά κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Η εκτιμώμενη αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου που απαρτίζεται συνολικά από 1.513 δεξαμενόπλοια ( 1.389 ενεργά και 124 υπό ναυπήγηση) ανέρχεται σύμφωνα με τους υπολογισμούς της VesselsValue στα 35,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που επεξεργάστηκε για την «Κ» η VesselsValue, ναυτιλιακός αποτιμητής που συμμετείχε και στο τελευταίο Asset Quality Review των ευρωπαϊκών τραπεζών , ο ελληνόκτητος στόλος δεξαμενοπλοίων έχει ήδη ενισχυθεί φέτος με 70 νεότευκτα και 62 μεταχειρισμένα πλοία ενώ αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2017 άλλα 19. Εάν αφαιρεθούν τα 23 που πουλήθηκαν και άλλα 20 που δόθηκαν προς διάλυση, εκτιμάται πως η καθαρή αύξηση σε αριθμό πλοίων θα είναι φέτος της τάξης των 108 πλοίων. Και αυτά εάν δεν υπάρξουν άλλες αγορές μεταχειρισμένων αλλά και πωλήσεις. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος αριθμός καθαρής αύξησης του στόλου από το 2011 και μάλιστα με διαφορά από το δεύτερο καλύτερο έτος, το 2013, οπότε και αυξήθηκε κατά 86 τάνκερ. Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί πως οι παραλαβές νεότευκτων αποκτούν τον καρπό επενδυτικών αποφάσεων που έχουν συνήθως ληφθεί προ δυο περίπου ετών. Ακόμα και έτσι πάντως τα στατιστικά αυτά δεδομένα αντικατοπτρίζουν ένα κύμα επενδύσεων που βασίζεται στην πεποίθηση πως οι αξίες των πλοίων έχουν περιέλθει σε ιδιαίτερα ελκυστικά επίπεδα και η ναυλαγορά θα συνεχίσει την ανάκαμψη της, αναφέρουν οι ειδικοί.
Ο ελληνόκτητος στόλος  εν γένει, φορτηγά και δεξαμενόπλοια, στις αρχές του 2017 παρέμενε  κυρίαρχος σε διεθνές επίπεδο. Απαρτιζόταν σύμφωνα με τις βάσεις δεδομένων της IHS Maritime & Trade/World Shipping Encyclopaedia, τον Ιανουάριο από 4.585 πλοία (πλοία άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας 342,75 εκατομμυρίων τόνων deadweight, αντιπροσωπεύοντας το 19,19% του παγκόσμιου στόλου σε deadweight και το 48,29% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος έλεγχε το 27,76% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων σε όρους χωρητικότητας , το 21,53% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων ξηρών χύδην φορτίων και το 15,94% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου. Αλλά η αλματώδης ανάπτυξη που σημειώνεται το 2017  αυξάνει περεταίρω τα ελληνικά αυτά μεγέθη